Isnin, 22 Oktober 2012

Mengapa Berputus Asa!!

***Credit to Iron Lady..Datuk Dr Maznah Hamid ^__^
Sharing is Caring....
 
Cubaan dalam hidup memang memberikan cabaran kepada diri setiap hari. Cabaran yang dihadapi bukan hanya yang mampu kita hadapi tapi juga cabaran yang sepertinya kita terasa tidak adil kepada diri - Terlalu berat.

Setiap insan atas dunia punya beban tersendiri dan tidak pernah terlepas daripadanya. Terkadang kita rasakan bebanan yang datang sepertinya bertimpa-timpa.

Jangan Menyerah!

Sepanjang menempuh arus masa dan menimba pengalaman, walaupun kalau bukan kita yang menghadapi bebanan tersebut. Ianya mungkin terjadi kepada ahli keluarga, saudara, rakan-rakan atau peristiwa yang kita lihat dan dengar. Pengalaman pernah menunjukkan kepada saya betapa susah peritnya sebuah keluarga demi mencari sesuap nasi.

Juga melihat rakan yang terumbang ambing dalam mencari arah dan tersungkur. Mencuba untuk kembali dan menyatakan penyesalan tapi kalah berdepan arus pilihan sendiri. Namun apa yang membuatkan saya masih kagum kerana usaha mereka - walaupun seinci setiap hari.

Begitu juga melihat mereka yang sabar dan bersungguh dalam mencari kejayaan diri namun masih tidak mampu untuk menemui jawapannya, tapi masih juga tidak menyerah.
Jika mereka tidak pernah menyerah dan terus menghadapinya dengan sabar kenapa tidak diri kita yang juga punya upaya, kekuatan dan mungkin juga pengalaaman yang ada. Oleh itu sentiasalah bersabar dalam menghadapai apa jua keadaan yang kita hadapi kerana tidak kita dibebankan dengan perkara yang setara dengan kekuatan diri.

Kerana setiap manusia tidak sempurna. Jadi janganlah mengeluh dan berputus asa atas segala kegagalan atau bebanan yang menimpa. Sepertinya permainan Puzzle, kita mencari bahagian-bahagian yang tersembunyi untuk menyempurnakannya. Begitu juga kehidupan kita sentiasa mencari bahagian - bahagian yang tersembunyi bagi menyempurnakannya dan cabaran dan bebanan itu juga satu bahagian yang diperlukan.

Cabaran dan dugaan adalah juga satu permainan atau perkara yang sepertinya wajib ditempuhi selagi masih kita berada atas dunia. Bagaimanapun beratnya ia, hanya yang paling penting adalah sebuah usaha dan tawakkal untuk terus kukuh berhadapan dengan segalanya.

Janganlah berputus asa jika segalanya tersasar dari jangkaan dan jangan menyerah!






Tiada ulasan:

Catat Ulasan