Khamis, 22 November 2012

Apa itu Morning Sickness?

Morning sickness adalah rasa mual dan muntah yang biasanya terjadi pada masa 3 bulan awal kehamilan (trimester pertama kehamilan). Rasa mual dan muntah ini biasa terjadi kerana makanan tertentu, bahkan hanya kerana mencium bau makanan tertentu saja Setiap wanita hamil memiliki tahap mual yang berbeza-beza, ada yang tidak terlalu merasakan apa-apa, tapi ada juga yang merasa mual dan bahkan ada yang merasa sangat mual dan muntah setiap saat sehingga memerlukan rawatan (hiperemesis gravidarum).
Hal ini terjadi kerana adanya peningkatan hormon. Atasilah dengan makan dalam jumlah sedikit tapi kerap, jangan makan dalam jumlah atau kuantiti besar hanya akan membuat anda mual. Di awal kehamilan ini kebanyakan wanita hamil hanya sedikit saja meningkat berat badannya dan ini tidak mempengaruhi perkembangan bayi anda. Dan jangan kuatir biasanya keluhan mual-muntah akan menghilang pada akhir trimester pertama.
Ingat setiap wanita hamil istimewa dengan karektor masing-masing, begitu juga anda!
Berikut ini beberapa tips untuk membantu anda mengatasi “morning sickness” atau mual-muntah selama awal kehamilan:
  • Berusahalah makan sewaktu anda dapat makan, dengan kuantiti kecil tapi kerap dan jangan makan dalam kuantiti besar yang membuat anda tambah mual.
  • Makanlah makanan yang tinggi karbohidrat dan protein sehingga dapat membantu mengatasi rasa mual anda. Perbanyakkan pengambilan buah dan sayuran dan makanan yang tinggi karbohidrat seperti roti, kentang, biscuit, dll
  • Waktu bangun tidur pagi hari jangan langsung terburu-buru bangun, cubalah duduk dahulu dan baru perlahan berdiri bangun. Bila anda merasa sangat mual ketika bangun tidur pagi persiapkan snek atau biscuit didekat tempat tidur anda, dan anda dapat memakannya dahulu sebelum anda mencuba untuk berdiri.
  • Hindari makanan yang berlemak, berminyak dan pedas yang akan memperburuk rasa mual anda.
  • Minum yang cukup untuk menghindari dehidrasi akibat muntah. Minumlah air putih, ataupun juice. Hindari minuman yang mengandung kafein dan karbonat.
  • Vitamin untuk kehamilan kadang memperburuk rasa mual, tapi anda tetap memerlukan folat untuk kehamilan anda ini. Vitamin B6 efektif untuk mengurangi rasa mual tetapi konsultasikan vitamin kehamilan yang sesuai dengan doktor anda. Dan Doktor anda mungkin akan memberikan ubat untuk mual bila memang diperlukan.
  • Rawatan secara Tradisional : Biasanya orang menggunakan jahe/halia dalam mengurangi rasa mual pada berbagai rawatan tradisional. Penelitian di Australia menyatakan bahawa jahe dapat digunakan sebagai ubat tradisional untuk mengatasi rasa mual dan aman untuk ibu dan bayi. Pada beberapa wanita hamil ada yang mengkonsumsi jahe/halia segar atau permen jahe/halia untuk menbantu mengatasi rasa mualnya.
  • Istirehat dan relax akan sangat membantu anda mengatasi rasa mual muntah. Kerana bila anda stress hanya akan memperburuk rasa mual anda. Cubalah beristirahat yang cukup dan santai, dengarkan musik, membaca buku bayi atau majalah kesayangan anda dll. Hadapilah kehamilan anda dengan kebahagian, kerana ini adalah anugerahNya. Bayangkan saja si kecil yang akan segera hadir membawa sejuta kebahagiaan.
Ingat!!! Hubungi dokter anda bila mual-muntah menjadi sangat hebat, sehingga anda tidak dapat makan atau minum apapun juga sehingga dapat menimbulkan kekurangan cairan/dehidrasi. (Hiperemesis gravidarum)

***Artikel di atas dipetik dari sebuah blog dlm bahasa Indonesia..Jadi mana yg KIB faham dah diedit sikit..Diharap pembaca blog KIB faham yea..
Berikutan morning sickness ini hanya berlaku pd ibu mengandung jd KIB just share info pd yg baru first time preggy atau sebelum ni xpernah hadoo mende2 ni..
Kebelakangan ini ramai pulak sahabat2 KIB yg mengandung..Alhamdulillah dan Tahniah kepada mereka..
Nak tahu tak apa yg mereka amalkan sepanjang mengalami masalah diatas....suprise!!! (gaya eric leong..)

   
Apa kehebatan 2 produk ni..
Memang hebat..sbb sahabat2 KIB mengamalkan 2 mende ni jer..bukan sahaja utk diri sendiri malahan bagus utk perkembangan bayi dalam kandungan..
Produk semulajadi hasil dari makanan2 mengikut sunnah nabi iaitu AMAZING.Manakala EGNIUS merupakan dari sumber susu kambing dan susu unta yg terbukti sebagai susu paling baik.
Jadi..jom berubah yg lebih natural..kenapa kita percayakan ubat pdhal kita tahu kandungannya...begitu juga kita harus percayakan produk ini..kerana ianya dihasilkan oleh syarikat bumiputera Islam..Ternyata ianya suci dan halal..
Nak cuba..PM KIB
012-3171593      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan