Khamis, 22 November 2012

Tiada yg indah..Tiada yg mudah

Perjalanan hidup kita tidak selalu melalui jalan yg indah..dan tiada yg mudah utk melalui perjalanan yg penuh berliku ini..Adakala perjalanan kita terhenti dipertengahan jalan..ada yg meneruskan ada pula yg terus berputus asa lalu berpatah balik..
Setiap apa yg kita lakukan hari ini..bukan utk mendapatkan pujian..bukan utk mendapatkan perhatian malahan jelas disudut hati kecil ini hanya Allah SWT sahaja yg mengetahui apa kehendak dan keinginan sebenar kita..
Mengadulah pdNYA..percaya dia tidak pernah jemu mendengar segala-galanya..
Aduhai..tersentuh sikit hati KIB baru2 ni..
Terasa kebesaran yg MAHA ESA..
Tidak jemu diberikan kita rezekiNYA..nauzubillah..
Bermula jumaat lepas sehinggalah ke hari ini..perniagaan KIB menjadi huru hara sebentar..Tidak putus2 call dan msg masuk melalui phone..tak kurang juga yg PM melalui Facebook..
Rezeki Allah punya tak siapa yg tahu kann..
Itulah ganjaran yg kita dapat bila kita sabar dan redha dgn setiap dugaannya..KIB cukup percaya apa saja pergorbanan masa dan wang ringgit yg kita lakukan hari ini pasti sangat ada ganjaran yg besar dariNYA..Bukan sengaja DIA nak beri kita macam-macam dugaan..
Sebelum DIA beri pasti diujinya kita dahulu..UjianNYA pula berbeza2..
Sesungguhnya KIB bukanlah seorang yg bijak pandai tentang agama..tetapi sekurang2nya ilmu yg ada sedikit ini..kita pratikkan..sambil2 itu kita belajar utk mendalami ilmu..
Takutnya bila dengar..bila kita menipu dlm perniagaan..
Menipu ni maksudnya dlm perniagaan tidak bayar seperti yg dijanjikan, barang tidak sampai kepada tuannya, menjanjikan janji kosong dan pelbagai lagi..
Dlm konteks MLM..alangkah besarnya tanggungjawab seorang LEADER memimpin tangan anak-anak buahnya..Jayakan anak buah...jgn tgglkan mereka..
Tapi adakala ianya dipandang remeh..memutuskan silaturahim dan mencanang cerita2 yg tidak benar..Bukanlah nak kata diri ini terlalu baik..KIB akui diri sendiri juga pernah melakukan kesilapan..
Tapi sikap mendiamkan diri kita..dipergunakan oleh segelintir manusia manusia yg suka ber'drama'.

Ada pula yg tidak tahu menahu kisah sebenar..suka2 membuat spekulasi..
Ermm..entahlah..setiap dari kita melakukan kesilapan..Tiada yg sempurna melainkan Nabi Muhammad SAW..
Kecewa sgt2 bila orang yg tidak pernah mengenali kita mencanang cerita yg tidak benar ttg kita..Bukan kecewa dgn cerita yg disampaikan..kecewa dgn sikap mereka yg terlalu ingin mengejar kejayaan sehingga melupakan pancaindera-pancaindera yg Allah Swt berikan..
Allah kurniakan otak utk berfikir baik dan buruk,mata utk melihat,telinga utk mendengar dan mulut utk bercakap..Dan semuanya perlu digunakan sebaik2nya..
Allahuakbar..KIB sendiri akui kekhilafan diri..tetapi sbgi khalifah di bumi Allah ini..marilah sama kita perbaiki diri dan banyakkan muhasabah diri...
Mesti ada yg membaca entry ini akan berkata..nak tunjuk baik la tu..pdhal perangai..dot..dot..dot..
Terpulanglah apa saja pernilaian masing2..hakikatnya jika kita baik pun salah..dan jahatpun dah tentu salah kan..sama seperti bila kita berjayapun dikutuk..senangpun diumpat..
Tidak akan hilang rezeki jika kita menegakkan kebenaran..rezeki Allah sgt luas..cuma kita dan tanya diri kita sendiri..kenapa perlu takut...
Takut hanya pd Allah SWT..bukan sesama manusia..
Kerana perasaan takut kehilangan..ada yg lupa..sgt lupa..kita tdk boleh bergantung sesama manusia dlm apa saja situasi dan pekerjaan..sehingga kita hampir terlupa bahawa kita taksub dgn manusia bukan Allah SWT..
Sikap yg kita tidak sedari ini..semakin hari semakin memakan diri..Allahuakhbar..
Cepatlah tersedar dan insaf wahai sahabat..
Maaf jikalau KIB katakan..bohong jikalau dikatakan hidup dan pemikiran kita boleh positif jer..ada juga positif yg memakan diri..kerana kita simpan perasaan negatif kerana cuba tonjolkan yg positif sahaja..ketika itulah adakala tekanan perasaan yg melampau boleh berlaku..ketika mengalaminya kembalilah ke jalan Allah..berdoalah pdnya..
Doa adalah senjata kita...KIB akuinya..tatkala dirundung pelbagai masalah..mengadulah pdNYA..
Selepas itu hati rasa lapang sgt..manakala KIB juga berkongsi masalah pd sahabat2..
Nak berjaya bukan semudah yg disangka..teringat kata2 DAO (Dr Azizan Osman)..nak berjaya pastikan kabel dgn Allah SWT sangat kuat..disamping usaha dan tawakkal yg tidak putus2..
DIA akan beri..mmg akan beri..tapi sejauh mana DIA memberi adalah bagaimana kita sendiri...

**Alhamdulillah semakin menemui 'cahaya'nya..Terima kasih Allah..^__^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan