Jumaat, 11 Mei 2012

First Aid yg hebat!!


Hampir setahun KIB mengamalkan FAS atau lebih dikenali sebagai FIRST AID SEMULAJADI..

Alhamdulillah sepanjang tempoh tersebut jika anak2, suami dan KIB sendiri mengalami masalah kesihatan seperti batuk, selsema , sakit tekak dan demam..Inilah yg kami amalkan..
Malah ia banyak membantu utk mengurangkan muntah dan cirit birit..KIB ni seorang yg berani mencuba..

Beberapa hari yg lalu anak kedua iaitu Saffiya Alieya (piya), 5 tahun mengalami masalah muntah2 dan cirit birit...Sampai keluar muntah warna kuning...dan sehingga hilang tenaga..entah berapa kali saya salin 'panties'nya..sehingga memakaikan kain napkin..
Kesian..lemah betul...sampai nak buka matapun xlarat..mmg hilang langsung energy dia...saya masakkan bubur nasi kosong jer pd nya..dgn harapan dia akan makan..
Kehilangan byk sgt air dlm badan..tpi saya tetap paksa dia makan..
Alhamdulillah wlupun dpt masuk 2 3 sudu bubur..itupun dah cukup menyenangkan hati seorang ibu..
Kemudian piya berkata lemah suaranya.."mama..piya nak tidur"  
Ketika itulah sebelum tidur saya suapkan 2 sudu AMAZING..dan saya bacakan selawat ke atas nabi sbyk 3 x..


Dan selang sejam saya lihat ciritnya tiada lg...muntahpun dah stop..
Alhamdulillah..syukur sgt..dgn izinNYA..piya sembuh..ptg tue saya beri dia minum lg..dan sebelum tidur saya beri lagi..
Malam tu piya dah boleh makan byk sikit dan minum air lebih..
Keesokkan harinya..piya bangun dgn wajah ceria...tiada lg wajah lesu dan pucat mcm semalam..
Baru2 ni suami dan Shasha(anak yg sulung) mengadu dah mula sakit2 tekak..maklumlah keadaan cuaca yg tidak menentu ni..
Saya turut memberikan mereka minum AMAZING dan NIGELLA..Alhamdulillah tak dengar lagi mereka mengadu itu ini..
Sekarang AMAZING pasti  2 hingga 3 botol sbln habis...Kini..saya jadikan amalan utk anak2 saya terutamanya..
Bayangkan kalau anak2 sakit pasti keadaan mereka macamana..Biarlah saya yg sakit xper..sedih melihat mereka tak ceria dan asyik terbaring bila tak sihat..Inilah antara usaha kita sebagai ibubapa sang JUARA..Sentiasa mahukan yg terbaik utk anak2...

 




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan