Ahad, 15 Januari 2012

Berdikari

My happy family...Aidilfitri 2009

Teringat saya ketika usia 15 tahun..
Ketika sedang menunggu keputusan PMR saya tidak betah utk diam di rumah..Saya dan kawan baik saya ketika itu Anna..kami sama2 keluar mencari kerja..dan akhirnya rezeki berpihak kpd kami dan bekerja sbgai pembantu kedai di Bintang Superstore di Seksyen 18,Shah Alam.
Sebulan je kami bekerja disitu dgn perolehan gaji sebanyak RM 500.Wow! itupun dah kira banyak bg kami...Mmg seronok bekerja ni..dan tenaga kami dikerah dari jam 10 pg hingga 10mlm..
Apalagi ketika itu masih remaja..tentu sekali rasa seronok dpt beli brg2 kegemaran.Tetapi saya tak lupa utk berikan mak RM100 ketika itu..Saya juga belanja makan KFC kpd adik beradik...
Indahnya kenangan masa tue...
Bermulala alam persekolahan..tika itu saya di tingkatan 4.Pd mulanya memilih jurusan SASTERA..tapi xtahan..xsampai 2 bln saya tukar kepada EKONOMI...Siangnya saya bersekolah sperti biasa.Diwaktu malam pula saya bekerja di gerai kawan di Seksyen 24, Shah Alam.Kerja2 saya mengambil order,menghantar makanan dan sekali sekala mencuci pinggan mangkuk.Bayaran gaji saya bergantung berapa ramai pelanggan yg datang mlm tue..adakala saya terima RM 5..sekali sekala RM 10...
Dengan duit gaji itulah saya buat belanja ke sekolah atau membeli buku2 rujukan yg saya perlukan...
Alhamdulillah, ibu bapa saya tidak pernah menghalang saya mencari rezeki asalkan pelajaran dan sekolah tidak saya tgglkan...
Begitulah saya ketika berusia belasan...sedari bukan dtg dari keluarga yg senang...
Dan kini...setelah berumahtangga dan memiliki ank2 yg comel.Saya masih lagi tidak betah utk duduk diam menunggu segala2nya dtg bergolek...Mungkin saya dah diterap dgn nilai berdikari itu..Saya suka cari duit sendiri...
Saat suami menyuruh saya berhenti kerja...saya rasa mmg berbelah bahagi.Terasa sayang meninggalkan kerja selama 13 tahun...Suami kata dia sudah mampu menanggung segala2nya..Saya turutkan saja..
Tapi saya mmg seorang yg DEGIL...
Saya tidak boleh kalau tak buat sesuatu yg boleh mendatangkan hasil atau senang cerita tak boleh duduk diam2 tunggu jer suami bg duit.Itu bukan saya...
Saya nak juga duit dari hasil titik peluh saya sendiri.Saya terus berjumpa dgn perniagaan ini.Tentangan mmg hebat...
Tapi saya akur...dalam meniti kejayaan perlu banyak pergorbanan yg saya perlu tempoh..dan alhamdulillah tidak sia2 saya lakukan pergorbanan demi pergorbanan kerana segala2 nya mula dibayar satu persatu..
Perlu percaya bahawa rezeki Allah itu terlalu besar dan terlalu banyak.Tidak terhitung...Yg paling penting selagi ada usaha, doa dan tawakkal.Pasti apa saja yg anda lakukan akan membuahkan hasil...
Percayalah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan