Selasa, 15 November 2011

Kisah hati...

Hari ini saya menulis dari hati..
Sikap manusia yg pelbagai..termasuk diri saya sendiri..
Saya bukan manusia yg sempurna..bohongla kalau saya katakan saya tidak pernah marah..tidak pernah ada rasa benci..atau perkara2 kotor yg boleh mengotorkan hati...
Sedari itu saya banyak bermuhasabah diri..belajar dari sekeliling...
Bukan mudah utk jadi apa yg saya ada ketika ini...saya banyak melalui proses kehidupan...dan saya masih belajar menjadi insan yg baik di sisi Allah...
Saya kecewa melihat sikap2 manusia yg masih belum berubah..masing2 mementingkan diri sendiri dan tidak adil...Sebut pasal keadilan..tentu sekali perniagaan yg saya ceburi bermottokan 'Lebih Adil Lebih Sukses'
Apa makna tersirat disebaliknya..Bila saya ungkai dan berfikir sedalam2nya..mmg byk yg perlu saya kongsikan...
Ini hanya sekadar pendapat saya..tidak ada kene mengena dgn sesiapa...Jikalau ada yg terasa hati atau membenci saya selepas ini maafkan saya..ini sekadar apa yg saya rasa...
Selalu saya tekankan dlm diri..bukan salah syarikat atau salah bisnes yg kita ceburi..tapi salahkan diri sendiri..jika anda GAGAL hari ini..

Sudah jauh kita berada dimercu kejayaan dan hampir sampai kepuncaknya..tiba2 kita diduga...dugaan kecil jer..dimana rezeki yg selama ini diperolehi oleh hasil usaha kita ditarik perlahan2..Mana silapnya...??Ketika itu cuba kita renung kembali..siapakah insan2 yg pernah kita sakiti hatinya...bermohon maaf bukan hanya sekadar ungkapan yg keluar dari mulut tetapi ikhlas dari hati..bila kita menipu utk meraih hasil yg lumayan..bila kita tidak amanah dlm melakukan sesuatu pekerjaan...siapa kita..mengapa kita mudah lupa setelah diberikan kemewahan..mengapa perlu ada sikap pilih kasih..
Ya,Allah...apakah kita dlm sedar atau tidak sedar telah melakukankan ini...Wallahualam...
Ini yg saya takutkan jika saya diduga begini..mampukah saya terus bertahan menjadi diri saya sekrg...Moga iman saya kuat menghadapi segala ujian2 yg mendatang...
Saya kecewa bila mengetahui ada segelintir manusia yg cuba ambil kesempatan atas org lain...Sedari diri begitu 'lurus' bukan modal utk kita boleh mempergunakan sewenang2nya..mereka juga punya hati dan perasaan..mereka juga punya harapan dan impian..tidak usah menghapuskan impian mereka yg satu hanya kerana kita hampir menemui kesusahan atau kegagalan..Bukan salah mereka...
Belajarla redha dgn apa saja keputusan wlupun keputusan itu pahit dan perit utk ditelan...
Jangan lari!!!..Berhadapan dgn insan2 yg telah disakiti hati mereka..Sikap mendiamkan diri tidak akan menyelesaikan sebarang masalah..malahan perlu meluahkan dlm perjumpaan 4 mata...Terima apa saja yg mereka ingin katakan..bukannya 'mengarah' dgn ugutan...Telan sedalam2nya...Berani kerana benar..Takut kerana salah...mmg pahit bila org mengatakan tentang kita..tapi sedarila..pahit itu sementara..bila kita selami jiwa dan hati..kata2 itu adalah pemanis yg merubah sikap kita kelak...
Saya bukan insan yg hebat...hanya sekadar meluahkan rasa pendapat setelah melihat apa yg berlaku disekeliling..Saya juga 'akan' merasai seperti ini bila tiba di satu tahap nanti...Dgn itu..beringat sebelum terjadi..namun jika ia terjadi..terima dgn hati yg terbuka...katakan..Ya,Allah...Jika ini dugaan buatku..agar aku menjadi hamba yg lebih baik...aku redha....aminn...

1 ulasan:

  1. inilah donia.. wahai donia.. lihatlah aku yg kecil ini.. heheh

    ya allahhhh berilah petunjukMu utk hamba2 mu terus berkarya dan berkarya menegakkan perniagaan kami!!

    BalasPadam